«سقوط آزاد» تجربهای جدید است
منتظر المهدی:در ده سال گذشته چنین حجمی از امكانات در فرآیند تولید اثری پلیسی بی سابقه بود

هفته ناجا شبكه یك سیما سریال سقوط آزاد را روی آنتن برد، سریالی كه باعث حضور سینماییها در تلویزیون شد و با حضور چهره های نام آشنای سینمای ایران مثل حامد بهداد پوریا پورسرخ و ... حتی مقدمات اولین حضور علیرضا امینی به عنوان كارگردان سریال را فراهم آورده بود، مجموعه یی كه با توجه به تبلیغات گسترده حجم زیادی از مخاطبین را به پای جعبه جادویی كشانیده بود. این شد كه به سراغ دكتر سعید منتظرالمهدی رئیس اداره سینمایی و رادیو، تلویزیونی نیروی انتظامی رفتیم، كسی كه نقطه شروع این پروژه بود.
به عنوان آغاز بحث، هدف از تولید سقوط آزاد چی بود؟
به نام حضرت دوست كه هرآنچه هست از آن اوست، هدف ارائه ی مجموعه نظام های معنا رسانی منطبق با ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و همچنین نمایش اخلاق عملی در روند نگارش و تولید اثر جزو خط مشیء های اصلی اداره سینمایی و رادیو تلویزیونی نیروی انتظامی می باشد. اداره ناجا با رویكرد سینمای پروتاگونیست و سینمای دفاع از اصول و ارزشها با شعار سینماتراپی و سینمای درمانگر با تأكید بر پیشگیری های اجتماعی ، اقدام به تولید مجموعه سقوط آزاد كرد .شخصیت سرگرد با بازی آقای حامد بهداد و یا دیگر اشخاص این مجموعه نمایشی، اعم از نوع واژگان انتخابی دیالوگها و گونه ی بازی و چگونگی شخصیت پردازی و ... از جمله مصداق این تدبیر بود. یعنی اینكه ما پلیسی را نمایش بدهیم كه خیر مطلق یا شر مطلق نبوده و دارای كارآكتری خاكستری با رویكردهای مثبت عقیدتی و انضباطی باشد. یعنی پلیسی كه علی رغم قاطع بودن ، چنان مهربان است كه از ربوده شدن دختر بچه ی همسایه دچار چالش روانی جزیی می شود ؛ حال آنكه همكاران ما در پلیس آگاهی اساساً با پرونده های جرایمی به شكل پیوسته روبرو هستند كه خود به خود جزء آسیب های اجتماعی خطرناك تعریف شده و تأثیر نامناسبی بر جریان زندگی آنها می گذارد.
آیا نمایش پلیس احساساتی مطلوب نظر شما بوده است؟
به شكل منطقی و جهت ایجاد جریانی واقع گرایانه( رئالیستی )، مطلوب ما ارائه تصویری از پلیس بود كه این فشارهای پیوسته روانی را در جریان كارهای روزمره اش دارد ، اما ربوده شدن دختر كوچك همسایه همچنان برای او تفاوتی با پرونده های جرم بزرگتر ندارد ، چه اینكه دختر بچه به عنوان نمادی از نسل است كه متعلق به آینده بوده و پلیس اینچنین برای ایجاد امنیت و آرامش آنها ، حتی در خلال حل كردن پرونده یی بزرگ ، دست به كار می شود. به بیان دیگر ، برای جلوگیری از ایجاد چنین جرایمی در آینده توسط هم نسلان آن كودك و ... موضوع به شكلی توأمان توسط پلیس پیگیری می شود. در واقع در بطن اثر ما شروع یك آسیب اجتماعی و انتظار حل شدن آن توسط پلیس را از نگاه دختر بچه و پایان آن آسیب را در وجود پرونده یی اینچنینی نمایش می دهیم.
تصویر ایدهآل پلیس كه شما قصد نمایش آنرا داشتهاید چیست؟
پلیسی كه چنان پایبند به ارزش های عمیق و اصیل انقلاب اسلامی است كه تبلور روحیه ی جهادی ، ظلم ستیزی و نكته سنجی هموطنان عزیز ما است و در موارد جزیی زندگی خود نیز تلاش بر انجام این امور دارد. به عنوان نمونه شكل ظاهری پلیس مزین به محاسن بوده و در جای جای سریال ، خانواده ( و همكاران پلیس زن او ) دارای حجاب كامل بوده و به انجام فریضه های دینی مشغول هستند. این تصویر كردن دایمی فرایض دینی و نوع حجاب كامل ، برای ما مهم تر از نمایش فعالیت های پلیس بوده ، چه اینكه در نیروی انتظامی،پلیسی كه دارای چنین شاخص های مكتبی نباشد ، نه تنها به درجات بالا نائل نشده كه دارای دوام خدمتی نیز نیست.

د
با توجه به توضیحات جنابعالی، آیا تصویری كه در این سریال از پلیس نمایش داده شد، بالاخص در مورد شخصیت سرگرد صابری همخوانی دارد؟
ارائه تصویری اینچنین از پلیس صرفاً اهتمامی بود تا شخصیت سرگرد برای مخاطبان
باورپذیر تر شده و دچار همذات پنداری و متعاقب آن كاتارسیس شوند. علاوه بر این ، ما تلاش داشتیم تا به شكل نامحسوس برآوردسنجی یی انجام بدهیم تا در فیدبك (بازخورد) های مخاطبان ببینیم آیا واقعاً آنها پلیس را با رفتاری اینچنین باور دارند و یا چنانكه
در كنفرانس های خبری فرماندهی محترم ناجا در هفته ناجا رخ داد ، برخی از اصحاب رسانه انتقاد های جزیی به ارائه چنین تصویری از پلیس دارند و خود آنها قائل به این هستند كه رفتار نیروی انتظامی در این سالها علاوه بر قاطعیت به سمت ترویج رأفت و رحمت اسلامی در جامعه بوده است .
آقای دكتر، جهت نیل به این اهدافی كه اشاره كردید چه تداركی در روند تولید (تجهیزات و ...) دیده شد؟
طبق تدبیر فرماندهی محترم ناجا تمامی امكانات و تجهیزات ( اعم از نیروهای متعدد پلیس های تخصصی ، بالگرد ، انواع مختلف خودرو و سلاح های نظامی و ... ) در اختیار گروه تولید قرارگرفت ، چنانكه در ده سال گذشته چنین حجمی از امكانات در فرآیند تولید اثری پلیسی
بی سابقه بوده و این خود در آماری كه دوستان در شبكه ی یك از بازدید بیش از 90 درصدی مخاطبان ارائه داده اند ، نمود دارد.
شاید به این دلیل كه تهیهكنندهی سریال، اداره سینمایی ناجا و شبكه یك بوده چنین حجم از امكانات در اختیار گروه سازنده قرار گرفته است!
خیر، هر چند برخی از رسانه های محترم به اشتباه تهیه كننده اثر را اداره سینمایی نیروی انتظامی و یا شبكه یك دانسته اند ، باید گفت این دو نهاد دولتی صرفاً سفارش دهنده ی اثر بوده و تهیه كننده سریال آقای حبیب الله كاسه ساز و كارگردان اثر آقای علیرضا امینی بوده اند. به واقع تلاش اداره سینمایی نیروی انتظامی و شبكه یك سیما بر آن بوده تا به ارائه تجهیزات حداكثری و ایجاد زمان نمایش مناسب و همچنین بهره جویی از تبلیغات میدانی و رسانه یی و سپردن اثر به گروه خوشنامی در تولید ، اثری در خور شأن مخاطبان و همچنین منطبق با ارزش های انقلاب اسلامی و بیانگر واقع گرایانه یی از پلیس تولید شود.
با توجه به اخبار مختلفی كه دربارهی میزان قراردادهای عوامل شنیده می شود آیا می توانید مبلغ هزینه سریال را برای مخاطبین ما بیان كنید؟
با كمال میل، این مجموعه نمایشی با مشاركت 50 درصدی اداره سینمایی و شبكه یك سیما و از قرار دقیقه یی 000/000/20 ریال و در مجموع 000/000/200/7 ریال كه سهم مشاركت این اداره مبلغ 000/000/600/3 ریال بوده كه به غیر از قسط تسویه حساب، الباقی اقساط به تهیهكنندهی محترم پرداخت گردیده است. ضمن اینكه تهیه كننده سریال ، كلیه هزینه های هنروران و مشاوران انتظامی را پرداخت نموده است .
نوك پیكان انتقادات در این مدت پس از پخش سریال به سوی اداره سینمایی نشانه رفته است، كه علیرغم این حجم تبلیغات، تجهیزات و سرمایهگذاری، سریال نتوانسته بخشی از منتقدین سختگیر را راضی كند. در این مورد نظری دارید؟
اینكه حاصل این تلاش به لحاظ فنی دارای ضعفها یا قوت هایی باشد هم درست است. چنانكه آثار بزرگ سینمای جهان هم دارای این نقاط مثبت و یا ضعف بوده و اساساً تولیدات حوزه ی فرهنگی چنین هستند كه بی عیب مطلق و یا بد مطلق نیستند. كنترل چگونگی و چرایی این نقاط ضعف و قوت اثر ، صرفاً به عهده سازنده بوده و ما جهت حفظ رفتار حرفه یی دخالتی در نوع پردازش نگاه كارگردان و گروه تولید به اثر نداشته ایم ؛ اگر دقت كرده باشید در عنوان بندی آغازین و پایانی كار ، ما از عنوان مشاور فیلمنامه و مشاور انتظامی استفاده كرده ایم ، وظیفه ی این دوستان صرفاً ارائه راهنمایی به گروه سازنده در ساحت های انتظامی مجموعه بوده و چگونگی رخدادهای درام ، گره افكنیها ، داستانكها ، تعلیق ، نقطه اوج ، گره گشایی ، بستار اثر و جملگی موارد نظام های های معنارسانی دیداری و شنیداری مجموعه به عهده عوامل فنی و تولید بوده است .
ما به دنبال گفتمان سازی منطقی و علمی هستیم و در حال حاضر هیچ عكس العملی نخواهیم داشت و این حق برای ما محفوظ است كه جواب تخریب های اینچنینی در موقع مقتضی از سوی این اداره داده شود، اما اینكه عوامل اثر پاسخی داشته باشند یا نه و یا جوابیه منتشر كنند ، موضوعی است كه صرفا نظر آنها خواهد بود .
این شكل انجام امور فرهنگی و تبدیل شعار پیشگیری اجتماعی مقدم بر پیشگیری انتظامی جریانی است كه در نیروی انتظامی استمرار خواهد داشت و البته كه با این موارد به وقفه
نمی افتد. چنانكه پیش از این نیز اعلان عمومی از طریق رسانه های جمعی شد ، به زودی شاهد تأسیس انجمن سینمای پلیسی خواهیم بود. در نیروی انتظامی باوری كه وجود دارد این است كه ، علاوه بر فعالیت های سخت افزاری انجام مأموریت های در حوزه جنگ نرم نیز ضروری می باشد. انجام چنین تولیدات رسانه یی بخشی از تلاش ما برای رسیدن به چنین هدفی است .
آقای دكتر، با توجه به اینكه جنابعالی علاوه بر ریاست اداره سینمایی ناجا ، عضو هیئت مدیره ناجی هنر نیز می باشید؛ روابط كاری ناجی هنر و اداره سینمایی ناجا در انجام امور اینچنینی چه تعریفی دارد؟
بله این حقیر به عنوان یكی از اعضای هیئت مدیره ناجی هنر نیز هستم. معاون محترم اجتماعی نیروی انتظامی ـ سردار دكتر بهمن كارگر ـ هم به عنوان رئیس هیئت مدیره موسسه ارائه طریق می كنند. این اداره و آن موسسه مكمل هم بوده و در واقع سیاست های راهبردی توسط اداره سینمایی تنظیم و در بخش هایی توسط عزیزان در ناجی هنر انجام می شود. به عنوان نمونه پس از كارشناسی آثار متقاضی مجوز عكاسی و تصویربرداری در سطح كشور و صدور مجوز و اعلام كارشناس ، موسسه ناجی هنر به عنوان مجموعه یی نیمه خصوصی تجهیزات انتظامی مربوطه را به هنرمندان محترم ارائه می دهد.
پایبندی ما در تك تك شئون رفتاری و مأموریت های نیروی انتظامی به ارزش های نظام مقدس انقلاب و فرامین مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) چنان است كه هر موردی منطبق با این اصول نباشد را از انجاماش جلوگیری به عمل می آوریم. به عنوان نمونه در مورد فیلم سینمایی خانه پدری كه تولید موسسه ناجی هنر بود و به دلیل عدم تأیید توسط عزیزان ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به بیان دیگر نداشتن همسویی با ارزش های انقلاب ، تصمیم بر آن شد كه موسسه ناجی هنر سهم خود را واگذار نماید تا اساساً در انجام بقیه مراحل نامی از نیروی انتظامی نباشد .
و در آخر...
در آخر باید از تمامی عزیزانی كه با مساعدت های خود در درون نیروی انتظامی و بیرون از نیروی انتظامی ، در انجام سریال سقوط آزاد یاری رسان ما بودند سپاسگزاری كنم. تجربه یی جدید و متفاوت كه با این حجم پروداكشن ( تولید ) ساخته و ارائه شده و از نظر ما قطعاً قابل نقد بوده و ما از این نظرات استقبال می كنیم تا در انجام تولیدات آتی لحاظ شود. اما
انتقاد هایی كه فنی و سازنده بوده كه به اعتناء آن نظرات ، اصلاح امور در روند تولیدات آتی رخ دهد. در مورد سریال سقوط آزاد ، متأسفانه تعداد كمی از نوشتهها در بخشی از رسانهها منتشر شد كه ، با ادبیاتی نامناسب شروع به رد كردن كل اثر كردند. یعنی بدون دیدن نقاط قوت اثر ، تمامی شاخصها منفی جلوه داده شد. به عنوان نمونه ، تلاش بر این بود تا به جای اینكه كودكان ما به جای اینكه موقع بازی های خود راكی و رمبو و ... دیگران را الگو قرار
بدهند ، ما الگوسازی منطبق با اصول خودمان برای آنها ایجاد كنیم. پلیسی كه پر تحرك ئه و به تهدیدهای فضای مجازی آشناست و البته مصادیق آیین نامه یی درون سازمانی را هم در رفتارش می بینیم. دقت كنید ، اینكه این چقدر رخ داده و یا چگونه رخ داده قابل بحث ئه ؛ اما اینكه ما چرایی این مساله را به اسم نقد زیر سوال ببریم ، دور از انصاف ئه. در برخی از نوشتهها كه به بهانه ی ساخت و پخش این مجموعه در رسانه های مكتوب و فضای مجازی منتشر شده تمامی خدمت رسانی نیروی انتظامی در ساحت های تولید محصول فرهنگی نادیده گرفته شده بود. اینگونه نوشتهها بیش و پیش از اینكه به نقد و گفتمان علمی متكی باشند ، ناشی از رفتاری هیجانی و خط دهی شده است و شاید هم در صدد تخریب و تسویه حساب های شخصی بوده اند. اینكه كسی دستمزد نقش اول سریال را به عنوان ضعف فنی كار تلقی كند ( حال آنكه در مورد صحت و سقم رقم دستمزد نقل شده هم نیز جای تأمل وجود
داره ) و این نقل قول بدون هیچ مستندی باشد كه تنها موجب ایجاد فضای رسانه یی منفی در مورد فعالیت های فرهنگی پلیس ایجاد بشود ، خیلی نمی شود عنوان انتقاد سازنده به آن داد
.
The best cosmetic for lips is truth