نقد و بررسی فیلم «گلوگاه شیطان»


[تصویر: v6c6435i6k76omif3iqk.jpg]







سینمانگار: نوشین مجلسی:

نشست نقد و بررسی فیلم «گلوگاه شیطان» عصر روز یکشنبه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

حمید بهمنی(کارگردان)، سعید شرفی کیا(تهیه کننده)، داود امیریان(فیلمنامه نویس)، حمید شهیری(طراح صحنه و لباس)، امین زندگانی(بازیگر) و محمد تقی فهیم(منتقد) از افراد حاضر در این جلسه بودند.


محمدتقی فهیم در ابتدای نشست دربارۀ فیلم «گلوگاه شیطان» گفت: حمید بهمنی کارش را با ساخت کلیپ، فیلم کوتاه و سریال آغاز کرد. این فیلم سومین اثر سینمایی اوست. وی تجربۀ ساخت فیلمهای «آخرین نبرد» و «آن مرد آمد» را نیز در کارنامۀ خود دارد، اما به نظر منتقدین جشنوارۀ فجر «گلوگاه شیطان» در رتبۀ بالاتری نسبت به سایر آثار این کارگردان قرار دارد. این فیلم در راستای دغدغه های ملی کشور و گرایش های عمومی مردم در جنگ هشت ساله است. در این سالهای افت سینما، اغلب فیلمهای دفاع مقدس مربوط به دغدغه های شخصی کارگردانها و به نوعی حدیث نفس بوده است؛ پس این فیلم در مقایسه با آثار مشابه در سالهای اخیر نیز در رتبۀ بالاتری قرار می گیرد.

وی در ادامه افزود: از دیگر نکات مثبت فیلم جلوه های ویژه آن است که باور پذیر از کار درآمده است.


حمید بهمنی در مورد چگونگی ساخت و تولید «گلوگاه شیطان» اظهار داشت: سینمای ایران در این چند ساله به این فیلم احتیاج داشت. تلاش کردیم فیلمی بسازیم که با سایر فیلمهای دفاع مقدس کمی متفاوت باشد. نزدیک شانزده سال برای این فیلم زمان صرف شده است. سه دولت بر این فیلم گذشته است. سال1372 طرح این فیلم مطرح شد؛ سال 1374تصویب شد، شش ماه پژوهش طول کشید و در حدود دو سال نوشته شد. همان ابتدا پروانه ساخت گرفتیم اما در آن مقطع اجازۀ ساخت داده نشد.


در ادامه برنامه منتقد حاضر در جلسه گفت: به نظر می آید فیلمنامه در این کار نقش ویژه ای دارد اما همانطور که آقای بهمنی گفت شانزده سال از آن گذشته است و با اینکه چند نفری سعی کرده اید آن را به روز کنید انگار گرد و غبار روی آن نشسته است. همچنین عدم حضور زن در فیلم و نام اثر هم می توانند در جذب مخاطب به ضرر شما تمام شود.


داود امیریان در پاسخ گفت: فیلمنامه این کار 32 بار بازنویسی شده است. من در این فیلم دوران بسیار خوبی داشتم، بعد از فیلم «نفوذی» بود که به خاطر آن جایزه گرفته بودم. آقای شهریار بحرانی هم به کمک ما آمدند که من از ایشان بسیار آموختم. من دوست داشتم یک کاراکتر زن را وارد فیلم بکنم که آقای بهمنی نپذیرفتند؛ همچنین موقعیتهای طنز به کار اضافه کردم که دوستان ارتش قبول نکردند.


بهمنی نیز در این باره اظهار داشت: در تاریخ سینمای دفاع مقدس فیلمهای بسیار خوبی داریم که زن در آنها حضور ندارد، اما وجودش را حس می کنیم، مثل سکانس نهایی فیلم «دیده بان».

وی همچنین در مورد استفادۀ زیاد از اسلوموشن در این فیلم گفت: واقعیت زیبایی شناسی استفاده از اسلوموشن ربطی به ژانر خاصی ندارد و به سلیقۀ کارگردان مربوط می شود. اگر خیلی از صحنه ها را سرعتی می گرفتیم بسیاری از جزئیات را از دست می دادیم. به نظرم این اسلوموشنها به اسطوره سازی شخصیتها در این فیلم کمک کرده است.


حمید شهیری نیز دربارۀ طراحی صحنه و لباس «گلوگاه شیطان» گفت: برای طراحی این فیلم تحقیقات زیادی کردیم. سعی کردیم با استفاده از اسناد و جلسه هایی که با ارتش و سپاه داشتیم شرایط را شبیه سازی کینم.سختی کار جنگی در آن است که طراح محدود به تاریخ و مواد می شود. کسانی که به سینمای جنگ از نظر فرم اجرایی خرده می گیرند به محدودیت وسایل توجه نمی کنند. شهرک دفاع مقدس امکانات زیادی ندارد و این مسئله بی توجهی به این ژانر است.


امین زندگانی نیز دربارۀ حضورش در یک اثر جنگی گفت: همیشه آرزو داشتم فیلم جنگی بازی کنم. خوشبختانه بعد از این فیلم هم قرار است در یک فیلم دیگر نقش شهید علی هاشمی را بازی کنم. محصل که بودم برای دیدن فیلمهای جنگی از مدرسه فرار می کردم.

وی افزود:.من در این فیلم سعی کردم یک کلیشۀ جنگی را درست بازی کنم چون آقای بهمنی از همان ابتدا گفتند این فیلم ماجرا محور است و شخصیت اصلی آن کوسه است. من و سایر دوستان بازیگر سعی کردیم بر روی روابط این شخصیتها کار کنیم. وی در پایان سخنانش گفت:همیشه دوست داشتم با آقای جمشید هاشم پور همبازی بشوم که در این فیلم محقق شد.


در پایان جلسه سعید شرفی کیا دربارۀ مشکلات ساخت فیلمهای دفاع مقدس گفت: برای تهیۀ کوچکترین وسیله مشکل داشتیم، البته ارتش همکاری زیادی کرد. بازیگران بیستر از اینکه تمرکزشان روی بازیسان باشد، حواسشان به وسایل بود. تجهیزات همان تجهیزات قدیمی است که روز به روز فرسوده تر می شود. مبنای ما از ابتدا ساختن یک اثر حرفه ای توسط عوامل ایرانی بود و نهایت تلاشمان را کردیم.

وی همچنین دربارۀ فروش فیلم گفت: فروش نسبت به زحمتی که کشیده ایم راضی کننده نیست، البته ما سهمی در فروش نداریم و این مورد به فارابی واگذار شده است.


به گزارش سینمانگار، در پایان نشست از طرف فرهنگسرای ارسباران به عوامل فیم لوح تقدیر اهدا شد.